سه شنبه 4 شهريور 1393, 20:50

آمار فروش جهانی موبایل: سامسونگ و اپل و هواوی به ترتیب در صدر ایستادند.

آمار فروش جهانی موبایل: سامسونگ و اپل و هواوی به ترتیب در صدر ایستادند.

بنا به آماری که اخیرا منتشر شده است، در سه ماهه دوم سال 2014 میلادی سهم سامسونگ و اپل از بازار گوشی‌های موبایل به کمترین حد خود در چند سال گذشته رسیده است و شرکت‌های چینی توانسته‌اند با ساخت گوشی‌های ارزان ولی باکیفیت جایگزینی برای این غول‌های آمریکایی و کره‌ای باشند. در این مطلب به تحلیل بازار گوشی در این مدت خواهیم پرداخت و آمار و ارقام جالبی از 5 شرکت برتر این حوزه خواهیم نوشت.

این گزارش توسط شرکت IDC منتشر شده است که در حوزه‌ی مطالعات بازار مشغول به فعالیت است و بنا به این گزارش هنوز هم سامسونگ و اپل برند‌های غالب بازار گوشی‌های هوشمند هستند ولی از جانب تولید کننده‌های کوچک‌تر تهدید می‌شوند. اغلب این تولید کنندگان از کشور چین هستند و عمده‌ ترین آنها شامل هوآوی (Huawei) ، لنوو (Lenovo) ، سیاومی (Xiaomi) ، کولپد (Coolpad) ، زد تی ائی (ZTE) و تی سی ال (TCL) است.
در چند سال گذشته هر وقت این گزارشات سه ماهه منتشر می‌شد، سامسونگ حداقل سهمی 30 درصدی از بازار داشت که او را قدرت اول بازار موبایل ساخته بود و حتی در سه ماهه دوم سال 2013 میلادی سهم سامسونگ به 32.3 درصد رسید ولی امسال این رقم به 25.2 سقوط کرده است یعنی سامسونگ در این سه ماهه توانسته است تعداد 74.3 میلیون گوشی به فروش برساند و جالب اینجاست که با این وجود بازهم بیش از دوبرابر شرکت اپل گوشی فروخته است. شرکت اپل پس از اپل در جایگاه دوم فروش گوشی قرار گرفته است. با این وجود این درصد از سهم بازار پایین‌ترین برای سامسونگ از سه ماهه آخر سال 2011 میلادی است.
اپل که جایگاه دوم را داراست در طی سالیان گدشته سهمی تقریبا 18 درصدی را از بازار به خود اختصاص داده بود ولی اینک این سهم به 11.9 درصد رسیده است. سال پیش در همین موقع سهم اپل 13 درصد بود. اپل برای کسب این مقام دومی در این سه ماهه تعداد 35.1 میلیون گوشی فروخته است. سهم 11.9 درصدی اپل از بازار کمترین سهم این شرکت از سه ماهه اول سال 2009 به این سو بوده است.
کارشناسان IDC می‌گویند امروزه رفته رفته به تنوع تولید کنندگان افزوده می‌شود و خوشبختانه کیفیت تولیدات بالا رفته است و قیمت‌های این شرکت‌های جدید نیز پایین است و این شرکت‌ها نه تنها در چین که برای مثال در هند 4 شرکت بومی تولید موبایل وجود دارد و مردم محلی با این‌ها آشنایی بیشتری دارند و نه با اپل یا سامسونگ.
رشد بازار موبایل در آمریکا بسیار پایین‌تر از بقیه دنیا است چون بازار آمریکا به حالت اشباع رسیده است. بازار جهانی موبایل در سه ماهه دوم سال 2014 میلادی نسبت به دوره مشابه در سال قبل 23 درصد رشد داشته است و این در حالی است که رشد سالانه بازار موبایل آمریکا در سال 2014 تقریبا 11 درصد پیش‌بینی می شود و انتظار می‌رود این مقدار برای سال 2015 به زیر 10 درصد برسد.
هوآوی مقام سوم را داراست و نسبت به سال گذشته سهم آن تقریبا دو برابر شده و به 6.9 درصد رسیده است و توانسته در این سه ماهه تعداد 20.3 میلیون گوشی به‌فروش برساند. موفقیت هوآوی در بازار چین مدیون گسترش تکنولوژی 4G LTE در چین است که فروش گوشی P7 را بالا برده است و در خارج از چین نیز با سری ارزان قیمت « Y » توانسته است فروش زیادی انجام دهد.
لنوو در مقام چهارم ایستاده است و سهم آن 5.4 درصد است و توانسته است شاهد رکوردی در چین باشد و در سه ماهه دوم سال میلادی تعداد 15.8 میلیون گوشی فروخته است که بیشتر شامل مدل‌های A788T و A388T است. لنوو شرکت موتورولا را از گوگل خریده است و از این خرید استفاده می‌کند تا به رشد خود در خارج از چین کمک کند. سال پیش فقط 5 درصد از فروش لنوو به خارج از چین بود ولی اینک به 15 درصد رسیده است که بیشتر آن هم به برزیل و روسیه و هند و اندونزی صادر شده است.
ال جی در مقام پنجم قرار گرفته است و سهم آن 4.9 درصد است و تعداد 14.5 میلیون گوشی فروخته است. گوشی جدید ال جی یعنی G3 اواخر سه ماهه دوم عرضه شده است و فروش این گوشی بیشتر بر آمار سه ماهه سوم تاثیر خواهد گذاشت.