دوشنبه 14 بهمن 1392, 11:14

5 تاثیر مثبت و منفی فیسبوک بر زندگی ما

5 تاثیر مثبت و منفی فیسبوک بر زندگی ما

10 سال سابقه و بیش از 1.2 میلیارد کاربر! بی شک فیسبوک زندگی انسان را متحول کرده است. دلیل پیدایش فیسبوک یک الهام لحظه‌ای، تصمیمی خردمندانه، خوش شانسی و یا هر چیز دیگری که بود، بمب اجتماعیِ مارک زاکربرگ توانسته است بگونه‌ای در زندگی روزمره‌ی انسان‌های عصر دیجیتال نفوذ کند که پیش کسوتانی مانند MySpace و معاصرانی مانند Twitter حتی تصور هم نمی‌کردند.

نمی‌توان گفت که فیسبوک فقط لایک و شئر کردن و گذاشتن عکس بچه‌های ناز و تپل است. درست مانند هر تکنولوژی جدید، نتیجه‌ی نهایی این محصولات به کاربران آن بستگی دارد.
بنابراین در اینجا، در آستانه‌ی 10 سالگی فیسبوک در روز سه شنبه‌ی آینده، نگاهی به تاثیرات مثبت و منفی فیسبوک بر روی زندگی ما می‌اندازیم.
 
شئر، شئر، شئر (share)
مثبت: نوزادی تازه در خانواده‌ی شما بدنیا آمده؟ کافی‌ست عکس این کودک تپل را از اینستاگرام روی تایم‌لاین خود بگذارید. نامزد کرده‌اید؟ فارغ التحصیل شدید؟ خانه خریدید؟ حیوان خانگی جدید دارید؟ فرقی نمی‌کند. همین کار را می‌توانید در همه‌ی موارد انجام دهید.
این روزها امکانات این چنینی خیلی به چشم ما نمی‌آیند اما توانایی به اشتراک گذاشتن وقایع مهم زندگی با نزدیکانتان تنها با یک کلیک، قابلیتی بی‌نظیر است.
 
قدیم‌ترها MySpace بود اما عمه و همه‌ی بچه‌های فامیل در آن عضو نبودند!
و فقط بحث قسمت کردن لحظات خوب با بقیه نیست. گاهی اوقات عوض کردن وضعیت تاهل و روابط به "single" باعث می‌شود از سوال‌های اطرافیان در مورد اینکه آقا یا خانم فلانی (شریک قبلی زندگی  شما) چطور است، خلاص شوید.
 
منفی: شئر کردن زیادی
حتی بعد از 10 سال، عده ای هنوز نمی‌دانند دوستان فیسبوکشان چه می‌خواهند، از چه چیزی خوششان می‌آید و می‌خواهند چه چیزی در موردشان بدانند. شاید بعضی وقت‌ها، فقط بعضی وقت‌ها، عکس‌های غذای شامتان لذیذ بنظر بیایند. اما دادن اطلاعات دقیق و لحظه به لحظه از زندگی روزانه‌تان و آموزش‌های مهد کودک فرزند سه ساله‌تان واقعاً خسته کننده است.
 
گذشته در اصل نگذشته 
مثبت: وقتی سایتی 1.2 میلیارد کاربر دارد ( خب بدون احتساب حساب‌های کاربری اضافه، حدود 1 میلیارد)، پایگاه داده‌ی عظیمی از تمام کاربرانی که در سرتاسر دنیا به اینترنت دسترسی دارند در اختیار داریم. 
این یعنی شانس شما برای پیدا کردن هر کسی، بمراتب بیشتر از 10 سال پیش است. در این مورد داستان‌های شگفت انگیز زیادی شنیده‌ایم مانند داستان زنی که بعد از 44 سال دوری از مادر اصلی خود و بعد از سالها تلاش بی نتیجه برای پیدا کردن او، مادرش را در فیسبوک پیدا کرد. چقدر طول کشید؟ 2 روز!
 
در مورد بقیه‌ی انسان‌ها، شاید اتفاقات تا این حد بزرگ نباشند. مثلاً دوست دوران کودکی که سالها پیش از هم دور افتادید، هم اتاقی دوران دانشگاه، حتی معلمی که زمانی الگوی شما بود نیز فقط به اندازه‌ی یک جستجوی فیسبوکی با شما فاصله دارد. هیچ شکی نیست که دوستانی داریم که اگر فیسبوک نبود، هرگز با آنان آشنا نمی‌شدیم.
 
منفی: گاهی اوقات دور شدن از بعضی‌ها چندان هم بد نیست.
بله، گاهی هر کسی می‌تواند آزار دهنده باشد مثل پسرخاله‌تان با افکار سیاسی‌اش و یا دوست قدیم دوران دبیرستانتان. اما چیزی که در اینجا منظور ماست، نه دوستان و فامیل، بلکه همسر، نامزد و یا کسانی هستند که در گذشته با آنان رابطه داشتید و کسانی که از آنها خاطرات خوشی ندارید.
نوستالژی قسمتی از زندگی‌ست اما این نوستالژی گاهی ممکن است به پیام و شروع دوباره‌ی روابطی بیانجامد که نتایج خوشایندی نخواهند داشت. 
 
گری تریتس‌من، قاضی طلاق در دادگاهی در لندن طی مصاحبه‌ای با Wall Street Journal می‌گوید: "همیشه با مواردی برخورد می‌کنیم که بخاطر مسائل فیسبوک تصمیم به طلاق گرفته‌اند."   بیش از 80 درصد قاضی‌های پرونده‌های طلاق می‌گویند که با مواردی مربوط به شبکه‌های اجتماعی برخورد داشته‌اند و بر طبق یک نظر سنجی توسط Divorce Online، در یک سوم دادخواست‌های طلاق سال گذشته، کلمه‌ی فیسبوک به چشم می‌خورد.
 
فیسبوک شما را شاد می‌کند
مثبت: در سال 2009، بر اساس تحقیقی انجام شده بر روی 2600 دانشجو در دانشگاه تگزاس، افرادی که بیش از بقیه از فیسبوک استفاده می‌کردند، بیش از بقیه از زندگی رضایت داشتند. بر طبق نتایج این تحقیق، این افراد مشارکت اجتماعی و سیاسی بیشتری از خود نشان می‌دهند.
سالهایی بعد از آن، تحقیقی انجام گرفته در دانشگاه ویسکانسین نشان داد که بعد از 5 دقیقه نگاه کردن به پروفایل‌های پر زرق و برق فیسبوک خود، کاربران احساس اعتماد به نفس بیشتری داشتند. مطالعه‌ای انجام شده در سال 2011 در دانشگاه کورنل، نتایج مشابهی را منتشر کرد.
 
استادیار دانشگاه، جفری هنکاک میگوید: "در نظر اکثر مردم، اینترنت تاثیر بد دارد. این یکی از معدود مطالعاتی است که نشان‌دهنده‌ی اثرات روانی مثبت فیسبوک است."
 
منفی: شاید هم ناراحتتان می‌کند.
مطالعات دیگری بر جنبه‌های مختلف استفاده از فیسبوک تمرکز کرده‌اند و نتایج این تحقیقات، به اندازه‌ی نتایج قبلی خوشایند نیستند.
سال گذشته، محقق دانشگاهی در میشیگان دریافت که نگاه کردن به پست‌های فیسبوکی دوستانتان، عکس کودکان خندان در سفر در سواحل کارائیب، اخبار مربوط به ترفیع شغلی دوستانتان ،ازدواج و مهمانی‌های آنان باعث می‌شود از زندگی ملالت آور خود بیشتر خسته شویم.
این تحقیق می‌نویسد: "فیسبوک نیاز اساسی ما به داشتن روابط اجتماعی را جوابگوست و نه نیاز ما به حس رضایت. اگرچه یافته‌های جدید نشان می‌دهند که نه تنها رضایت ما را بیشتر نمی‌کند، بلکه میتواند آن را از بین ببرد."
 
هر روز، تجدید دیدار است
مثبت: تجدید دیدار با همکلاسی‌های قدیمی مدرسه و دانشگاه هیچوقت اینقدر ساده نبوده است. قبل از فیسبوک، دور هم جمع شدن بعد از 5 یا 10 سال، نیازمند تلاش و زحمت فوق العاده زیادی بود: "فلانی کجا زندگی می‌کند؟ شماره تلفن فلانی را چه کسی دارد؟ نام خانوادگی همسر فلانی چیست؟" 
اما امروزه، با ساختن یک رویداد(event) در فیسبوک، همه چیز حل می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت بدنبال رزرو کردن گروه موسیقی مورد علاقه‌ی خود برای مهمانی باشید.
 
منفی:  اگر هر روز تجدید دیدار است، پس چه نیازی به تجدید دیدار هست؟
وقتی اسم هر سه فرزند نماینده‌ی کلاس دوران مدرسه‌ و اینکه شخصیت مورد علاقه‌ی او در فیلم "The Hunger Games"  کیست را می‌دانید، تجدید دیدار با دوستان قدیمی جذابیت خود را از دست می‌دهد.
تیموتی دیویس، موسس وبسایت تجدید دیدار با نام Classreport.com میگوید که کاهش شدیدی در تعداد مهمانی‌های تجدید دیدار، بخصوص در بین افراد حدود 25 تا 30 سال مشاهده کرده است.
 
"کسانی که سال‌هاست با آنان هیچ حرفی نزده‌ام عکس‌های عروسی من را در فیسبوک می‌بینند، و بعد که همدیگر را رو در رو دیدیم، هیچ حرفی برای گفتن ندارند.." این‌ها سخنان ربکا میلر، دختر 23 ساله‌ای‌ است که میهمانی تجدید دیدار او با همکلاسی‌هایش بعد از 5 سال تبدیل شد به یک مهمانی کوچک در خانه‌ی مبصر قدیمی کلاس. او می‌گوید: " رفتن به مهمانی تجدید دیدار چه فایده‌ای دارد وقتی قرار است آنجا بایستی و بگویی: راستی، دیروز دکتر رفتی؟ چه خبر؟"
 
حریم شخصی
مثبت: فیسبوک امکاناتی فراهم کرده است که اگر بخواهید، می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید چه کسی چه چیزی از فیسبوک شما را ببیند.
در حالی که مادربزرگتان می‌تواند عکس‌های بچه‌های در حال برف بازی که پست می‌کنید را ببیند، نیازی نیست بداند که در مورد تعمیرکار تلوزیون که دو روز است دیر کرده است، چطور شدید الحن شکوه و شکایت می‌کنید. بهتر است این پست را کسانی ببینند که با ادبیات شما آشنایی دارند و با آن مشکلی ندارند.
رقیب فیسبوک، twitter، به عنوان محلی طراحی شده است تا بتوانید سخنان گهربار خود را در قالب جملات کوتاهِ 14 حرفی، به گوش جهانیان برسانید! فیسبوک نیز این امکان را برای شما فراهم کرده است اما در کنار آن، می‌گذارد که برخی افکار را به بعضی از دوستان و آشنایان محدود کنید.
 
منفی: خودتان خوب می‌دانید.
مشکلات امنیتی از زمان رشد وبسایت‌ها همواره وجود داشته‌اند اما با رشد سرسام آور تعداد کاربران فیسبوک، مشکلات امنیتی فیسبوک (مانند زمانی که حساب کاربری مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک، هک شد) بیشتر از گذشته به چشم میلیونها کاربر نگران آمدند. 
در حالی که فیسبوک تنظیمات امنیتی برای حفظ اطلاعات در اختیار کاربران قرار داده است، بعضی‌ها معتقدند که این تنظیمات را به راحتی نمی‌توان پیدا و استفاده کرد. (فیسبوک سعی کرده است که یافتن و استفاده از این تنظیمات را بخصوص برای کاربران جوانتر خود، تسهیل کند.)
 
وقتی تصمیم می‌گیرید مطلبی را با مخاطبین بیشتری به اشتراک بگذارید، فیسبوک سود می‌کند. به این دلیل که با داشتن اطلاعات در دسترس بیشتری از شما، تبلیغ کنندگان می‌توانند شما را با دقت بیشتری هدف تبلیغات خود قرار دهند.
یادتان هست وقتی در فیسبوک اعلام کردید حامله‌اید و مدتی بعد از آن با تبلیغات زیادی در مورد وسایل مورد نیاز نوزاد بمباران شدید؟ بله، هیچ تصادفی در کار نبوده است.
 
در اصل، فیسبوک مستقیماً اطلاعات مربوط به شما را در اختیار تبلیغ کنندگان قرار نمی‌دهد. اما جایی در پایگاه داده‌ی فیسبوک، این افراد دسترسی به پروفایلی از شما بدون نام اما با اطلاعات زیادی از چیزهایی که دوست دارید و دوست ندارید، سن و جنسیت شما و محل تولدتان و اطلاعاتی از این دست، دارند که برای اهداف تبلیغاتی از آنان استفاده می‌کنند.